Tapanani on ollut laittaa jotain pientä kaupan päälle tilaukseen kuin tilaukseen. On se joskus vahingossa unohtunut, mutta kuitenkin joku näyte tai pieni tuote on tullut ainakin periaatteessa automaattisesti paketin mukaan.

Nyt, pakattuani kymmeniä parin euron tilauksia, olen päättänyt kuitenkin muuttaa käytäntöä. Tästä lähtien en laita näytteitä tai muita kaupanpäällisiä mukaan alle 10 euron tilauksiin. Ehkä saan näin säästettyä hiukkasen aikaa. 

Minusta on ihan kiva, jos kommenttiosiossa on toivomus, mistä tuotteesta haluaa näytteen. Eli jos tilauksen arvo (postikuluineen) on vähintään 10 euroa, voi kommenttiosiossa esittää toivomuksen yhdestä näytteestä. Niin, vain yhdestä. Voihan sille olla vielä varatoivomuskin. Voin sitten toteuttaa toivomuksen, mikäli toivottua tuotetta liikenee. Minä päätän, mikä on kohtuullinen näytteen määrä. Isoon tilaukseen voi luonnollisesti tulla arvokkaampi näyte kuin pieneen. Sellaisesta tuotteesta, jota minulla on vain rajallinen määrä, en voi antaa näytteitä.

Pienessä tuoksukaupassa ei voi tinkiä. Hinnat ovat jo alunperin kohtuulliset eikä tinkimisen varaa ole. Sen sijaan jos haluat ostaa jotain tuotetta ison erän, voit aina kysyä sille hintaa - joskus tuotetta saa isommassa pakkauksessa hieman edullisemmin.

Jos jokin tuote on loppunut, lähetän sen yleensä jälkitoimituksena. Siitä on maininta päälähetyksen mukana. Mikäli jälkitoimitus kohtuuajassa ei ole mahdollinen, pyrin korvaamaan tuotteen joko maksamalla tilille palautusta tai antamalla kuponkikoodin, jolla saa alennuksen seuraavaan tilaukseen. Joissakin tapauksissa korvaava tuotekin on mahdollinen.

Ajattelen niin, että tilaus on sitova vasta sitten, kun se on maksettu. Sen jälkeen sitä ei enää voi muutella. Peruminen on tietysti aina sallittua kahden viikon kuluessa, vaikka tilaus olisikin jo maksettu. Joka tapauksessa ennen maksamista tilauksen voi vielä huoletta peruuttaa tai sitä voi muutella. Muuttelu tosin tarkoittaa minulle lisätyötä, mutta sekin on minun kannaltani parempi kuin muutokset ja perumiset vasta maksamisen jälkeen.

Kun tilaat, voit vielä rauhassa harkita niin pitkään kuin haluat, että haluatko tuotteet vai et - siis maksatko vai et. Ainoa siitä sinulle koituva ongelma on se, että jos mietit kovin kauan, jokin tilaamasi tuote saattaa loppua kaupasta. Et siinäkään tapauksessa joudu maksamaan turhasta, vaan puuttuvat tuotteet korvataan. Tässä suhteessa Pieni tuoksukauppa on varmaankin erilainen kuin useimmat verkkokaupat. Useimmat ajattelevat niin, että tilaus on sitova, kun se on klikkailtu loppuun verkkokaupassa.

Useimmat kauppiaat ajattelevat myös - tai pikemminkin markkinoinnin asiantuntijat neuvovat heitä ajattelemaan -  niin, että on tärkeää saada asiakas ostamaan heräteostoksia ja sitten maksamaan nopeasti ennen kuin ehtii katua. Minä en ajattele niin. Minusta on vain hyvä, että ostoksia harkitaan. Mielestäni verkkokauppiaallekin on edullisempaa, että asiakas harkitsee ja haluaa todella tilaamansa tuotteet, eikä siten myöskään joudu palauttamaan tilaamiansa tuotteita niin herkästi. Toisaalta en ole opiskellut päivääkään markkinointia...